aug 30 2008

Invliegen

Publicatie van at 22:18 in Bergvliegen

Gisteren, omstreek 18:00, aangekomen in Gap-Tallard. Lekker geslapen en vandaag “invliegen”. Als eerste het vliegtuig maar eens uit de aanhanger halen een vliegkaar maken. Een prachtige DuoDiscus Turbo (hulpmotor) is ons deel voor deze week. De kist heeft een Duiste registratie D-KKDU (uitgesproken als de “KakaDu”). Dat verklaart ook het mooie logo op de staart!



Briefing

Na het het in elkaar zetten van het zweefvliegtuig, op naar de briefing. Het is hier gebruikelijk dat een van de sleepvliegers het meteo bericht voor vandaag toelicht. Op mijn standaard invul blaadje, gemaakt o.b.v. de ervaring van vorig jaar, kan ik zo de belangrijkste info opschrijven. Luchtdruk, windrichting en sterkte op diverse hoogten, sunset (hoe laat moet je geland zijn. Voor ons van groot belang. (knipoog) ).

Als eerste in de rij

We zetten de kist als eerste in de rij. Het lijkt wel of anderen geen animo hebben…
Zoals gebruikelijk, komt de wind uit het zuiden (de breeze) na 12:00 opzetten. We stijgen op omstreeks 12:50. We laten ons door het sleepvliegtuig afzetten bij een van de huisbergen: de kleine ceuze.



Turbo aan…

We zijn misschien wel te vroeg gestart. De thermiek is moeilijk te vinden. We kunnen twee dingen doen:
– terug naar het veld voor een nieuwe sleep, of
– de turbo (hulpmotor) aan.
We kiezen voor het laatste en gaan richting het vliegveld Serres. Kunnen we in iedergeval altijd landen…
Bij Serres vinden we hoogte en gaan van 110m naar 2000m. Voldoende hoogte om verder te gaan.
Vanaf hier de oversteek gemaakt naar de “Parc National de Ecrins”.

Wat een schoonheid

We vliegen op zo’n 3400m lang gletser “blanc”. Dit is dan ons uitzicht.




Wat is de landschap hier prachtig. Je wordt omringt door hoge bergen en voelt je een klein mannetje. Het langs de helling vliegen, soms met 2 a 3 m/s stijgen, is hier prachtig.

Afsluiting van een mooie dag

Via “parcour royal”, welke de Ecrins verbind naar het dal van barcelonette, komen we bij de Domillouse uit. Deze berg is het begin van het “parcour”. We besluiten aan het einde van de dag terug te vliegen naar de Tete de Clappe (2020m) aan. van hier steken het dal over naar het vliegveld Gap-Tallard.
Even invliegen is een prachtige vlucht van 7 uur geworden. Als eerste gestart en als laatste geland. Dat belooft wat voor deze week.

vlucht gegevens

Op deze link kun je de vluchtgegevens van de OLC zien.

No responses yet

Trackback URI | Comments RSS

Leave a Reply