aug 26 2012
Eerste bergvliegdag 2012
Gisteren aangekomen en de overdracht gedaan van de Arcus, als onderdeel van de charter. De kist heeft afgelopen week op Puimoisson gevlogen en de vorige gebruiker heeft heb netjes naar Serres gebracht, als onderdeel van zijn terugreis. Omdat er onweer op komst is, laten we kist lekker in de “doos”. We gaan even een welkoms biertje drinken. Daar breekt het onweer toch los…. Diverse aanhangers draaien om de as. De stoelen op het terras vliegen van de ene kant naar de andere kant. Blij dat we besloten hebben om vandaag op te bouwen.
Opbouwen
Het opbouwen gaat gelijk als met de DuoDiscus T. Makkelijk dus. Het is een prachtige kist, maar de oranje striping is geen gezicht. Het is een samenraapsel van wat er over was van een andere plakbeurt…. Dit valt meteen op. De rest ziet er prachtig uit! We hebben alleen wat pech dat de zuurstof installatie niet compleet is, dus dat wordt lokaal huren. Zeker van belang, als er meteen voor de eerste dag de verwachting is dat men kan “golfvliegen”.
Proefzitten
Na het opbouwen maar eens gaan proefzitten. Toch maar een kussentje erbij. Je zit vrij diep, maar met een geldig zicht. Van andere Arcus piloten, kregen we ook al het advies een kussen mee te nemen.
De Arcus zit ruimer dan de DuoDicus-T. Heerlijk.
Arcus week?
Er vliegen deze week 4 Arcussen rond op Serres. Drie met een turbo, een E(lectrisch) uitvoering.
Een mooie panorama foto geeft de drie T uitvoeringen in beeld.
De start
Wat ons meteeen opviel in het handboek was de negatieve stelling van de flaps bij een sleep start. Dit is nodig, omdat je dan goede reactie van je rolroeren hebt. Als enige snelheid in de kist is en deze rolt, kun je de flappen stand terug brengen naar 0 en zelfs positief. De start verloopt prima.
Beroerd
Na een uurtje vliegen begin ik me knap beroerd te voelen. Wat heb ik het warm achter in de cockpit. Ligt het aan de warmte? Aan de ventilatie? Rene heeft geen probleem voorin. Het duurt niet lang of ik grijp naar mijn plastic zak om deze te vullen… Je voelt spieren, die je anders nooit gebruikt. En dan die vieze zure smaak in je keel. De vlucht duurt zo’n 4 uur, dus ik had genoeg tijd om 2 plastic zakken vol te krijgen….
Oorzaak
Ik denk dat ik de oorzaak heb gevonden. Vorig jaar had ik het zelfde, alleen dan minder extreem. Ik dacht dat het aan een waterzak lag, die niet goed gereinigd was. Maar na gesprekken met andere vliegers, ligt het mogelijk aan sportdrank met citroen. Citroen en Grapfruit sap werken erg op de maag. Gewoon water maar drinken.
Er kan met moeite nog een lachje af, maar die Arcus vliegt waanzinnig lekker!
Vliegen met mistral wind
Normaal vlieg je in de bergen met breeze wind, die uit het zuiden komt. Vandaag is er mistraal wind, die uit het noord-westen komt. Dan ook met een snelheid van 30 tot 50km/uur. Praktisch geen thermiek en als je hem vindt, dan is het behoorlijk verwaait. Dan wordt het dus dynamische (helling) vliegen. De wind langs de helling zorgd voor het stijgen. Je moet dus goed opletten om aan de juiste kan van de helling zit, anders zit je in de lei…
Al met al is het een pittige dag om mee te beginnen. Vandaar geen geweldige afstand of gemiddelde, maar wel een leerzame vlucht voor ons.
OLC
Onze vlucht is op de OLC te vinden.