aug 02 2013
Eerste buitenlanding
Het afgelopen jaar heb ik veel tijd moeten besteden aan werken. Vier uur reizen op acht uur werken. Hierdoor heb ik maar 2 overland vluchten kunnen maken in april en mei. Weinig tijd voor de hobby. Over die enkele vluchten in 2013 was ik wel content. Ontwikkeling in het (zelf) overland vliegen. Maar keer op keer werd ik er op geattendeerd dat het vreemd is dat ik al aardig wat heb overland gevlogen (6 uur in de Eifel, diverse keren in de Franse Alpen), maar nog nooit een buitenlanding had gemaakt. Deels is het natuurlijk mooi om je vlucht te beëindigen op je thuis veld, maar het wordt me duidelijk dat de ervaring van een buitenlanding van belang is. Zoveel vliegers zeggen het….
Checkstarts DuoXL
Ik had me ingeschreven voor een deze vliegdag op het zomerkamp. 40 inschrijvingen. Een topdag. Maar eens kijken hoe het met de verdeling van overland kisten uitkomt. Zo als het er naar uit ziet, geen overland kist vandaag…. Helaas. Ik heb mijn plan bijgesteld en ga voor het vliegen op de DuoXL. Na een aantal conversie starts ben ik gecheckt voor de DuoXL. Dat biedt weer perpectief.
Overland naar Salland
Om 14:30 zie ik dat er nog een LS4 ongebruikt staat en de hele dag nog niet gebruikt is. Ik vraag netjes of ik een overlandje kan maken. Gezien het tijdstip de opdracht maar naar Salland gezet. Ik zie dat de wolken al een beetje oplossen, wat ook voorspeld was op Wetterjetzt. Misschien is het vandaag dan zo’n dag: gewoon op pad gaan en een buitenlanding maken.
Op pad
Na de lierstart heb ik direct een bel, al stijgt het niet hard. Niet meer dan 1m/s. Later wordt het 2m/s. Ik ga naar zo’n 1000m en ga op pad. De favoriete route via Eerbeek ziet er blauw uit. Ik kies het pad via Apeldoorn, via wat plukjes. Nog een bel voor Apeldoorn. Maar daarna zie ik alleen maar wolkjes oplossen. Onder Apeldoorn liggen een aantal groenstroken. Met gewassen, akkers en grasvelden. Ik zie een prachtig gras veld en houd deze in gedachte. Ik ga verder om Apeldoorn noord te bereiken, omdat daar wat cumulus staan. Onderweg vet zakken van -3 en -4m/s. Omdraaien en boven de Apeldoorn nog op een halfje draaien. Dit gaat niks worden. Toch een eerste buitenlanding?
Buiten geland!
Op 400m neem ik het besluit. We gaan maar buitenlanden, want ik kan niet meer naar Lemelerveld en/of Terlet. Ik heb de diverse controles gedaan: windrichting via Seeyou, geen gewas, geen beesten, geen greppels, geen elektriciteitsdraden, vrij inzweef, grootte van het veld. Als extra optie zie ik dat er een weg aangrenzend aan het veld ligt. Das makkelijk voor de ophalers. Ik vlieg mijn circuit en merk toch dat je wat hoger aankomt, dan op je eigen veld. De kleppen zijn effectief genoeg en het veld is lang zat. Het landing gaat prima en ik laat de kist lekker uitrollen naar de andere kant van het veld. Daar is het hek om het veld te verlaten.
Na de landing loop ik naar de boerderij, die strak aan het veld ligt. Ik wordt hartelijk welkom geheten. Das mooi. Het veld is van een andere boer, maar het is prima zo, zegt de boer. Ik meld me bij de DDI en mijn ophaler. Ik ga lekker onder vleugel liggen, in de schaduw. Het is opmerkelijk dat vrouwen stoppen om te vragen of alles in orde is. Wat een belangstelling.
Ophalers
Omstreeks 18:15 komen de ophalers Dick en Fred. Geweldig mannen. We hebben de kist zo gedemonteerd en kunnen naar Terlet.
Op Terlet heerlijk samen een biertje drinken op deze dag. Mannen, bedankt voor het ophalen.
Leuk, de website doet het nog Peter,
Gr. Wiebe